Kampvuursessies, biologisch afbreekbare verpakkingen en Liam de iPhone-ontmantelaar
Gepubliceerd: 31 maart 2016
Door: Martijn Aslander
Tegenwoordig vind je mijn wekelijkse portie belevenissen, inzichten, mijmeringen én handige tips op World Hey bekijk hier de laatste of schrijf je hieronder ↓ eenvoudig in en je ontvangt ze in je inbox.
Ik ben al jaren (zeer) zijdelings betrokken bij een heel bijzonder Nederlands bedrijf: PaperFoam. Dit bedrijf maakt verpakkingsmateriaal van aardappelzetmeel: 100 procent biologisch afbreekbaar, supersterk en het stoft bovendien niet (zoals bijvoorbeeld eierkarton wel doet) waardoor het ideaal is om micro-electronica in te verpakken.
Het spul is zo goed dat zelfs Apple graag zaken doet met PaperFoam; de eerste iPhones werden geleverd in een restproduct van Veendamse aardappelen. En Wired magazine schreef erover. (Klik op Mr. Potato Head voor het artikel.)
Mark Geerts, de directeur van PaperFoam, is te gast op de eerstvolgende Kampvuursessie van Elpine, op 8 april. Mocht je tijd en zin hebben om – afhankelijk van het weer bij een kamp- of haardvuur – naar een bevlogen verhaal te luisteren over hoe het is om in deze markt te opereren, meld je aan!
(Het is sowieso wel een aanrader, om eens zo’n Kampvuursessie mee te maken. Kun je meteen een kijkje nemen in het Permanent Beta Fieldlab, op hetzelfde terrein.)
PaperFoam heeft goede papieren in handen om bij te dragen aan de missie van een bedrijf als Apple, dat heel goed bezig is met zijn recycle-programma. 93 procent van Apple loopt op renewable energy! Het verbaast me telkens weer hoe weinig dit soort moves van Apple worden opgepikt in de media. Ik vind de productinnovaties van Apple namelijk lang zo fascinerend niet als de strategische antwoorden die ze vinden op maatschappelijke vraagstukken op gebieden als volksgezondheid en in dit geval dus duurzaamheid.
Ik had onlangs een debat met Marco Derksen, die een ‘duurzaamheidsgoeroe’ aanhaalde die beweerde dat het helemaal niet zo duurzaam was wat Apple deed: om de paar jaar nieuwe producten op de markt brengen, dat is toch niet duurzaam!?
Tsja. Van dergelijke types zou je toch een wat meer holistische benadering verwachten. Wij, de consumenten, willen het: dat er elk jaar nieuwe functionaliteit toegevoegd wordt aan de producten die we dagelijks gebruiken. En dat MOET ook. Want daarmee kunnen we op mensheid-niveau dingen weer sneller fixen (op gebieden als volksgezondheid en duurzaamheid).
Het zou me niks verbazen als ze bij Apple ons boek goed gelezen hebben. Een iPhone is immers Nooit Af. Je koopt in feite altijd een tijdelijke versie, want binnen een paar maanden kan ie alweer wat meer, door de software-update. En als je echt aan een nieuwe toe bent kun je de oude inleveren.
En wat er dan mee gebeurt?
Say hi to Liam:
(Leuk filmpje. Duurt maar 1 minuut.)