Meer lezen in minder tijd: tijdschrifthack

Gepubliceerd: 29 mei 2015

Door: Martijn Aslander

Categoriën: Algemeen, Overige

Deel dit bericht:

Tegenwoordig vind je mijn wekelijkse portie belevenissen, inzichten, mijmeringen én handige tips op World Hey bekijk hier de laatste of schrijf je hieronder ↓ eenvoudig in en je ontvangt ze in je inbox.

Deze tekst verscheen eerder op Lifehacking.nl. Om precies te zijn op 1 september 2007. Maar nog immer actueel. 🙂

 

Ik ben dol op magazines. Ik vermoed zelfs dat tijdschriften mijn grootste kostenpost vormen.

Helemaal niet erg! Uit tijdschriften haal ik waardevolle informatie. En doordat ik veel verschillende titels lees, ben ik automatisch trendwatcher. Zo zie ik precies welke magazines als eerste komen met bijzondere content. En welk blad achter welk andere blad aanhobbelt.

Achter elk blad zit een redactie die soms uit een paar mensen, en soms uit een enorm team mensen bestaat. Al deze mensen zijn de hele dag bezig met het lezen van boeken, het luisteren naar nieuwe cd’s, en drinken van koffie met bijzondere mensen, en het monitoren van van alles en nog wat op het web. Elke keer weer, om maar op tijd de deadline te halen met originele content. Prachtig! Het scheelt mij een hoop tijd. Indirect heb ik, door zo’n 40 titels per maand te lezen, zo toegang tot een researchnetwerk van zo’n 500 man, die dagelijks voor “mij” op zoek is naar content!

Tijdens mijn lezingen vraag ik bijna altijd wie er meer dan 4 verschillende tijdschrifttitels per maand leest. Bijna niemand! Dat was me lang geleden ook al opgevallen. De meeste mensen lezen niet. De meeste waarde die ik kan leveren bestaat doorgaans doordat ik iets weet (dat ik gelezen heb in een tijdschrift) dat een ander niet weet. Omdat die ander geen tijd heeft of neemt voor het lezen van die magazines.

Voor die mensen een slimme hack. Hoe “lees” je zoveel tijdschriften per maand? En hoe pak je dat zo goedkoop mogelijk aan?

Om te beginnen stel ik vast, dat aangezien de meeste mensen niet lezen, het niet erg is om magazines die wat ouder zijn te lezen. Zo heb je qua informatie nog steeds een voorsprong. Vaak kun je van andere mensen wel hun magazines krijgen. Ik heb op een aantal kantoren zelfs een doos staan, met mijn naam erop, en vraag iedereen daar, om magazines in die doos te gooien. Dit werkt prima! Veel mensen hebben al door dat het slim is, om die magazines aan mij te geven, want ik vertel ze dan wel weer wanneer er iets bijzonders in staat. :)

En dan komt het. Ik “scan” de magazines, en scheur elke pagina die iets bevat wat ook maar vaag interessant lijkt eruit! (ik kan inmiddels een heel college geven over welk magazine je op welke manier moet scheuren zonder de pagina’s stuk te maken, er zijn zeker meer dan drie manieren!). Zo breng ik (vaak in de trein) de grote stapel terug tot een overzichtelijke stapel scheursels. Ik filter dus eerst. Zo hoeft mijn brein zich alleen maar te bekommeren om het filteren, wat op die manier razend snel gaat. En het scheelt me heel wat sjouwwerk, al is het voor veel mensen in de trein toch steeds weer wennen aan het idee dat iemand die tijdschriften tot gort scheurt.

Wat overblijft is mijn eigen persoonlijke magazine, bestaande uit een stapel scheursels. En als ik in bad lig, of op reis ben, of ik moet wachten op een afspraak in een café, dan pak ik zo’n stapel artikelen. Ik lees dus precies dat wat ik wil, en wanneer ik daar de tijd voor heb, meestal op dooie momenten waarop ik weinig andere dingen kan doen. En zo doe ik dat al zeker 15 jaar.

Creativiteit is niets anders dan slim verbinden wat er al is. Ik zie informatie uit bladen als lego. Hoe meer steentjes ik heb, en hoe meer verschillende vormen en kleuren, hoe meer ik kan creeëren. En dat is wat ik het liefste doe. Om outside-the-box te denken, moet je af en toe outside-the-box lezen. En deze tips zorgen ervoor dat je meer kunt lezen.